سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعلیم وتربیت

برگزاری آزمون پایانی سرنوشت ساز ممنوع
 

شوراهای راهبری ارزشیابی کیفی - توصیفی توجه نمایند از آنجا که نتایج تحقیقات بسیاری بیانگر آن است که در دوره ابتدایی، بین برگزاری آزمون و ایجاد نگرانی و در نتیجه به هم ریختن بهداشت روانی و کاهش عملکرد مثبت تحصیلی دانش اموزان، رابطه معنا داری وجود دارد . بر این اساس نظام آموزشی نباید بجای تامین امنیت خاطر و کاهش طیف وسیعی از دلمشغولی های رشدی کودک، عامل تشدید کننده آنها باشد .

 اگر هدف از ارزشیابی یادگیری است، یا به تعبیری ارزشیابی به عنوان یادگیری است، از برگزاری آزمون سرنوشت ساز  آنهم از نوع مداد – کاغذی که تنها بخش بسیار کوچکی  البته با خطای معنا دار، از اهداف و انتظارات آموزشی را سنجش  می نماید، چه هدفی را دنبال می کنیم ؟ کیفیت بخشی به جریان یاددهی – یادگیری و تقویت رشد علمی دانش آموز با ارزشیابی فرایندی تکوینی اتفاق می افتد ، نه با آزمون هماهنگ. به جای توجه به حاشیه های حاکم بر نظام آموزشی و پرورشی، آیا بهتر نیست به  اصل  جریان یاد دهی – یادگیری دانش آموز دوره ابتدایی که از حصوصیات روان شناختی ویژه ای در مقایسه با سایر دوره ها برخوردار می باشند، توجه عالمانه و هدفمند صورت گیرد؟

چرا ارزشیابی فرایندی کلاسی را  که نقش اصلی در اصلاح و بهبود و تقویت یادگیری دانش آموز دارد، با اقدامات غیر علمی و غیر کارشناسی شده، به مخاطره باید انداخت؟  آیا می دانید که با طرح اخبار آزمون هماهنگ در  خانواده ها ،شاهد حضور دوباره ی  یکی از مکانیزم های سازشی آنها، یعنی خریدن و تحمیل کتاب های غیر استاندارد و غیر ضروری که با نگاه تجاری تولید شده به کودک است ، خواهیم بود ؟ ومعلوم است  که کمترین پیامد چنین عملی در دوره ابتدایی ، کاهش اعتماد به نفس و واکنش های فیزیولوژیک و در نتیجه ایجاد اضطراب های مرضی به کودک است .

اگر کسی به بهانه سنجش عملکرد معلم  است باید بداند که ارزشیابی از برنامه درسی و سنجش عملکرد معلم نیازمند  طی فرایندی علمی و جمع آوری و تفسیر و تحلیل اطلاعاتی جامع با ابزارهایی استاندارد سازی  شده است ؟  بنابراین  برگزاری هر گونه آزمون هماهنگ در هر پایه ای  ممنوع است هر کس با هر سمتی  چنین اقدامی انجام دهد یک جرم اموزشی مرتکب شده و قابل بررسی است .

 در خصوص پایه ی ششم نیز به اطلاع می رساند که در حال حاضر آزمون پایانی پایه ششم نیز، تنها در نوبت خرداد ماه ، به شکل هماهنگ برگزار می گردد که آن هم به عنوان یکی از شواهد پیشرفت تحصیلی دانش آموز، پس از بررسی و بازخورد معلم، در پوشه کار قرار می گیرد ودر تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی  به عنوان یکی از شواهد و مستندات یادگیری،  اطلاعاتی در اختیار معلم قرار می دهد . ضمن اینکه معلم با توجه به عملکرد کل دانش آموزانش، از چگونگی تدریس و اثربخشی آموزش خویش، اطلاعاتی دریافت می نماید .

 

 

ارسال شده در توسط احمد گودرزی