سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعلیم وتربیت

ده مطالبه معلمان از دولت یازدهم

در شرایطی که همگان از اهمیت شغل معلمی و ارتقای سطح معیشت این قشر از جامعه صحبت میکنند و به نوعی برای فرهنگیان جامعه وعدههای خوش آب و رنگی را مطرح میکنند، حال و هوای این روزهای معلمان جامعه روایتگر وضعیت دیگری است. به گزارش رویش نیوز به نقل از وطن امروز، یکی از مواردی که در زمان انتخابات ..

 

در شرایطی که همگان از اهمیت شغل معلمی و ارتقای سطح معیشت این قشر از جامعه صحبت می‌کنند و به نوعی برای فرهنگیان جامعه وعده‌های خوش آب و رنگی را مطرح می‌کنند، حال و هوای این روزهای معلمان جامعه روایتگر وضعیت دیگری است.

به گزارش رویش نیوز به نقل از وطن امروز، یکی از مواردی که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری روی آن بسیار مانور داده شد رفع دغدغه‌های فرهنگیان بود و این موضوع در تمام وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی آن زمان مطرح و باعث امید بستن فرهنگیان به دولت جدید شد تا شاید گامی در جهت عملی‌شدن این وعده‌ها بردارد، اما تا به امروز نه‌تنها تغییر محسوسی در وضعیت معیشت و رفاه اقشار فرهنگی و بویژه معلمان حاصل نشده است، بلکه  به نظر می‌رسد به دلیل وجود مشکلات مدیریتی در سطوح بالای آموزش و پرورش، این وزارتخانه با مشکلات دیگری هم در بحث تغییرات پی‌درپی مدیران مواجه  شده است. از سوی دیگر در حال حاضر وزیر آموزش و پرورش یک کارت زرد از نمایندگان مجلس دریافت کرده است و زمزمه استیضاح وی به گوش می‌رسد که همه این موارد به‌خوبی نشان می‌دهد که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم نه‌تنها باری از دوش معلمان کم نشده بلکه روز به روز به دغدغه‌های ریز و درشت این قشر از جامعه افزوده شده است. در همین ارتباط به سراغ برخى از معلمان رفتیم و پاى صحبت‌شان نشستیم. صد البته که این مطالب بیانگر همه  خواسته‌هاى تمامی معلمان نیست اما در حکم مشتى نمونه خروار زمینه‌ساز آشنایى با خواسته‌ها، نگرانى‌ها و نیازهاى این مجاهدان عرصه فرهنگ می‌شود.

نظام پرداخت هماهنگ

قادر فاروغی، کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت و از  معلمان استان البرز با اشاره به این مطلب که «نظام پرداخت هماهنگ» برخلاف برخى ارگان‌ها در آموزش و پرورش به درستى اجرا نمی‌شود، به «وطن‌امروز» می‌گوید: بیشتر خواسته‌هاى ما در زمینه اقتصادى است. این واقعیتى انکارناپذیر است که حقوق و مزایاى کارمندان این وزارتخانه در سطح  پایینی قرار دارد و متاسفانه شاهد آن هستیم که در زمینه شخصیت و جایگاه  و احترامى درخور شأن معلمان آنطور که باید در مواردی به وعده‌ها عمل نمى‌شود.

تمرکز بر کیفیت باشد نه کمیت

اما رضا دهقان، کارشناس مدیریت با 28 سال سابقه تدریس و طرح این پرسش که آیا تغییر چندباره نظام آموزشى کمکى به بالابردن سطح آموزش کرده است؟ به «وطن‌امروز» می‌گوید: آیا می‌شود نظام آموزشى را به صورت آزمون و خطا برنامه‌ریزى کرد که نتیجه‌اى جز تباه‌شدن نسلى از دانش‌آموزان ندارد؟ وی معتقد است که باید  به کیفیت آموزش و پرورش توجه شود تا کمیت. دهقان در ادامه به بى‌انگیزگى معلمان هم از نظر مادى و هم از نظر معنوى اشاره کرد و بیان داشت: باید در این زمینه فکرى شود تا معلمان دچار سرخوردگى‌هاى اجتماعى نشوند که این خود از عوامل اصلى افت سطح آموزش است.

حق‌التدریسی‌ها را دریابید

اما محمد گلمکانى، معلم جوان و حق‌التدریسى که دست یافتن به تمام آرزوهایش را در گرو برطرف‌شدن مشکلات اقتصادی‌اش مى‌داند با بیان این مطلب که معلمان حق‌التدریسى با وجود آنکه ساعاتى برابر با سایر معلمان را مشغول تدریس هستند، خاطرنشان کرد: در بعضى موارد کمتر از نصف حقوق سایر معلمان به معلمان حق‌التدریس پرداخت مى‌شود و کمترین توجهى به جذب آنها در آموزش و پرورش نمی‌شود.  سجاد وحدانی و علی خودکاری، از دیگر نیروهای حق‌التدریس این وزارتخانه هم به «وطن‌امروز» می‌گویند: در حال حاضر ما مشغول تدریس هستیم و این نشانگر این مطلب است که نیاز وجود دارد اما دولت نمی‌خواهد در مقابل ما تعهد داشته باشد. این در حالی است که اولویت اول برای هر دولتی ایجاد شغل و صد البته امنیت شغلی برای اقشار جامعه است اما با وجود اینکه نیاز به کار ما وجود دارد، نه شغل ما شغل قابل اعتمادی است و نه حقوق و بیمه ما قابل اتکا است.

بیمه طلایی که رنگ مس گرفت

این درحالی است که رضا احمدی، مدرس ریاضی ضمن گلایه از تغییرات مدیریتی صورت‌گرفته در آموزش و پرورش به «وطن‌امروز» می‌افزاید: به همراه تغییر وزیر بسیاری از مدیران هم جای خود را به اشخاصی می‌دهند که تجربه کافی ندارند، هر چند برای مدیران بالاسری خود افرادی کارآمد و معتمد باشند اما کار خود را به‌دلیل نداشتن تجربه کافی با آزمون و خطا پیش می‌برند که این اتفاق در جایی با حساسیت آموزشی می‌تواند فاجعه باشد. به گفته احمدی، از تبعات این شیوه مدیریت می‌توان به سرانجام نرسیدن طرح بیمه طلایی معلمان اشاره کرد که در سایه همین تغییر و تحولات دچار فراموشی شده و آن طور که باید مورد توجه مدیران نیست. به نحوی که در حال حاضر پوشش بیمه طلایی برای فرهنگیان اجرا نمی‌شود.

آموزش و پرورش محل آزمون و خطا نیست

نیره‌السادات حسینی، معلم درس مطالعات اجتماعی هم از وضعیت امکانات رفاهی فرهنگیان گلایه دارد و به «وطن‌امروز» می‌گوید: در حال حاضر موضوع تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس به عنوان یک روز بدون کار برای معلمان و دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است تا در این روز فعالیت‌های جانبی و مطالعات خود را انجام داده و برای هفته کاری آتی آماده شوند اما زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که این مصوبه در حال تغییر است. بنابر اظهارات حسینی، تصمیم‌گیری درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها نیازمند نظرسنجی از معلمان و سنجیدن همه جوانب کار است و نباید یک بار این روز را تعطیل و یک بار آن را روز بدون کیف و کتاب برای دانش‌آموزان معرفی کرد و با شیوه آزمون و خطا نباید برای دانش‌آموزان و تعلیم و تربیت کشور تصمیم‌گیری کرد.

پرورش، قربانی آموزش

اما افسانه قاسمی آموزگاری است که از غفلت وزارت آموزش و پرورش از تربیت گله‌مند است و به «وطن‌امروز» می‌گوید: با توجه به هجوم رسانه‌ها و فرهنگ‌هایی که هیچ سنخیتی با آموزه‌های فرهنگی و دینی ما ندارند، متاسفانه این وزارتخانه با بی‌توجهی به موضوع پرورش مرتکب اشتباهی جبران‌ناپذیر شده و بر این روش غلط پافشاری می‌کند.

جایگاه تحقیق کجاست؟

«مهم‌ترین مطالبه من از دولت درخواست امکانات تحقیق و مطالعه است.» کاووس خسروی آموزگاری با سابقه 25ساله است که با بیان این مطلب به «وطن‌امروز» می‌گوید: حساسیت شغل معلمی ایجاب می‌کند که همه معلم‌ها در روز ساعتی را به مطالعه و تحقیق اختصاص دهند تا بتوانند سطح علمی خود را ارتقا داده و در تربیت و آموزش فرزندان کشور موفق باشند.


ارسال شده در توسط احمد گودرزی