سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعلیم وتربیت

وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

 

اعلام 5 سیاست مهم مدیریتی در آموزش و پرورش/ تحصیل 8.5 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی

 




وزیر آموزش و پرورش با اشاره به 5 سیاست مهم مدیریتی در این وزارتخانه گفت: ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی، ارتقاء مدیریت آموزشگاه، عملیاتی کردن بودجه، توسعه مشارکت و تمرکز‌زدایی 5 سیاست مهم آموزش و پرورش است.

 

اعلام 5 سیاست مهم مدیریتی در آموزش و پرورش/ تحصیل 8.5 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی

 

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در دوره آموزشی تأمین مدرس و برنامه تعالی مدیریت مدرسه که در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، اظهار داشت: ارتقاء کیفیت، استراتژی امروز آموزش و پرورش است.

وی افزود: امروز حدود 12.5 میلیون دانش‌آموز در کشور داریم اما روزی این رقم به مرز 19 میلیون نفر هم رسید؛ امکانات، فضاهای آموزشی و تجربه، حداقل 1.5 برابر شده و از طرفی تعداد دانش‌آموز دو سوم آن زمان شده است.

فانی با بیان اینکه استراتژی و راهبرد اصلی آموزش و پرورش ارتقاء آموزشی و کیفیتی است، خاطر نشان کرد: امروز بسیاری از مدارس یک نوبته است و فضاهای آموزشی خوبی نسبت به‌ آن سال‌ها در اختیار داریم و دغدغه امروز آموزش و پرورش کیفیت است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: آموزش و پرورش نه فقط به عنوان عظیم‌ترین و پرجمعیت‌ترین دستگاه بلکه به عنوان مهمترین دستگاه در کشور مطرح است و زیرساخت منابع انسانی هر کشور در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد و امروز آموزش و پرورش، آینده کشور است.

وی تصریح کرد: امروز قریب به 750 مسئله در آموزش و پرورش احصاء، طبقه‌بندی و اولویت‌گذاری شده است و از دل این موارد چند سیاست مدیریتی اعلام شده است.

فانی نخستین سیاست آموزش و پرورش ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: حدود یک میلیون فرهنگی در آموزش و پرورش داریم ولی هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی نیاز به یک توجه جدی دارند.

وی ادامه داد: توزیع نامناسب نیروی انسانی در آموزش و پرورش اعم از رشته، جنسیت و موقعیت جغرافیایی از یک طرف  کمبود شایستگی‌ها، مهارت‌های حرفه‌ای و انگیزه در تعدادی از فرهنگیان 2 چالش جدی در بخش نیروی انسانی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کلید اصلی تحول در نظام آموزشی کشور تحول در نیروی انسانی، رشد انگیزه‌ها در نیروی انسانی و رشد شایستگی‌ها است.

وی ارتقاء مدیریت آموزشگاه را دومین سیاست جدی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و اظهار داشت: با ثابت نگه داشتن نیروی انسانی، دانش‌آموز، تجهیزات، و محتوای آموزشی مدرسه اگر در مدیران تحول ایجاد شود با اختیارات مختصر آن مدرسه متحول می‌شود.

فانی سومین سیاست آموزش و پرورش را عملیاتی کردن بودجه دانست و عنوان کرد: تا وقتی مدیر مدرسه نسبت به دخل و خرج مدرسه احساس مسئولیت کند و اختیار نداشته باشد، بهره‌وری در آموزش و پرورش پایین خواهد آمد.

وی گفت: قصد داریم در نیم درصد مدارس یعنی حدود 600 مدرسه موضوع بودجه‌ریزی عملیاتی را انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش توسعه مشارکت را چهارمین سیاست این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: به این یقین رسیده‌ایم بدون مشارکت مردم، اولیاء و بخش خصوصی نمی‌توان آموزش و پرورش خوبی را اداره کرد؛ تکیه صرف بر اعتبارات دولتی مشکل آموزش و پرورش را حل نخواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر 8.5 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی مشغول تحصیل هستند در حالی که می‌توان با اتخاذ سیاست‌های صحیح این نسبت به افزایش داد؛ تا دو سال آینده هدف گذاری کرده‌ایم به مرز 12 درصد حضور دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی برسیم.

فانی به پنجمین سیاست آموزش و پرورش که تمرکززدایی است اشاره و خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش سازمانی به شدت متمرکز است؛ در سازمان‌های متمرکز خلاقت، نوآوری و ابتکار و همچنین مسئولیت‌پذیری از بین می‌رود و باید به سمتی حرکت کنیم که تمرکز را در آموزش و پرورش با یک جهت‌گیری صحیح و شیب مناسب کاهش دهیم.

وی ادامه داد: اگر در آموزش و پرورش باشم این 5 سیاست را دنبال می‌کنم زیرا این 5 سیاست درمان درد آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت:امسال 5700 مدرسه در طرح تعالی مدیریت مدرسه وارد می‌شوند.

 


 


ارسال شده در توسط احمد گودرزی