سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعلیم وتربیت


از آن جا که هر نهاد یا سازمانی برای رشد و بهبود مستمر ، به یک الگو نیازمند است ، آموزش و پرورش نیز به عنوان یک نهاد عظیم و اثر گذار در جامعه از این مهم مستثنی نیست و ضرورت اجرای برنامه ای که بتواند مسیر تعالی مدیریت را تعریف ، تسهیل ، تسریع و دست یافتنی کند چند برابر می شود . بدین منظور برنامه ی (( تعالی مدیریت مدرسه )) با الهام از الگوی تعالی سازمانی به منظور اجرا در سراسر کشور طراحی و تولید گردید . که دبیرستان هیأت امنایی طالب آملی نیز در سال تحصیلی جدید به مدارس مجری این طرح پیوست .
مدل تعالی ، نوعی ساختار مدیریتی است که با تکیه بر اصول و مفاهیم اساسی و توجه به معیار های اصلی مدیریت کیفیت جامع و سیستم خود ارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی مدرسه را فراهم می سازد .
برنامه تعالی مدیریت مدرسه آموزش و پرورش را به سمت یک سیستم آموزشی مبتنی بر برنامه و عمل ، پاسخ گویی بیشتر و توجه به نیاز های جامعه سوق خواهد داد . اجرای دقیق خود ارزیابی و ارزیابی بیرونی بر اساس تعاریف و شاخص های تعیین شده ، به مدیریت مدرسه فرصت می دهد با بهره گیری از یک سیستم هوشمند و کار آمد شناسایی و به کارگیری مطلوب منابع و ظرفیت های موجود ، بهبود مستمر و تعالی فرآیند آموزشی تربیتی مدرسه را ممکن سازد. بدین ترتیب تمامی فرآیندهای مدیریت در مسیر تحول قرار گرفته و تفکر بهبود مستمر به عنوان یک اصل و ارزش در مدارس نهادینه می شود .

تعریف برنامه 

برنامه تعالی مدیریت مدرسه سعی دارد با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالی بخش ، مدرسه محور ، مشارکت جو و کیفیت مدار ضمن تمرکز بر فرآیندهای مدیریتی شرایطی را فرآهم آورد تا کلیه ی عوامل موثر در مدیریت مدرسه ضمن شناسایی ظرفیت ها و توانایی های داخلی و پیرامونی خود ، با اتخاذ رویکرد برنامه محوری نسبت به تعیین اهداف و طراحی برنامه ی عملیاتی مدرسه اقدام کند و با نگاهی تیزبین و نقاد به صورت مستمر عملکرد مدرسه خود را نسبت به نقشه ی راه یا برنامه ی عملیاتی و هدف های قصد شده بسنجد . 
هم چنین به منظور جلوگیری از هرگونه اتلاف فرصت ، با تشخیص خطاها و شکاف های عملکردی ، راه های بهبود را شناسایی کند و با برنامه ریزی مناسب به اجرای راهکار های بهبود اقدام نماید تا از این طریق کیفیت مدیریت مدرسه را ارتقا بخشیده و افزایش و بهره وری را ممکن سازد .

ضرورت اجرای طرح در مدارس 

سیمای مدرسه در افق چشم انداز 1404 در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با ویژگی های مترقی آن ، سیاست ها و اولویت های ابلاغی وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای دکتر فانی مبنی بر ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس و بهبود مدیریت آموزشگاهی هم چنین ارتقای سطح آگاهی عمومی جامعه و شکل گیری انتظارات جدید والدین نسبت به ماهیت و کارکردهای مدرسه ، ما را از برنامه ریزی برای استقرار مدیریت برنامه محور ، کیفیت مدار و تعالی بخش که در شکل گیری و هویت بخشی به مدارس نقش اساسی ایفا می کند ، ناگزیر می سازد . برنامه تعالی مدیریت مدرسه در راستای پاسخ گویی به این نیاز و ضرورت طراحی شده است . 

اهداف 

1 – زمینه سازی برای دست یابی به استاندارد های آموزشی و مدیریتی در مدارس
2 – زمینه سازی به منظور ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس
3 – حرکت به سوی نهادینه سازی نگاه تعالی بخش در فرآیندهای مدیریتی 
4 – ایجاد وفاق سازمانی از طریق توسعه ی فرهنگ کارگروهی در مدرسه
5 - ترویج و تقویت سیستم خود ارزیابی در راستای بهبود و تعالی عملکرد مدیریت در مدرسه
6 – افزایش انگیزه ی مدیران و دیگر کارکنان برای بهبود عملکرد
7 - توسعه و تقویت مشارکت کارکنان ، دانش آموزان و اولیا در امر راهبری و مدیرت مدرسه

محور ها و ملاک ها و شاخص های برنامه تعالی مدیریت مدرسه

در تعیین مجموعه ی ملاک ها و شاخص ها برنامه تعالی مدیریت مدرسه و اهداف آن در مدارس مجری برنامه ، سعی شده است ضمن توجه به کارکرد ها و مآموریت های مدرسه ، 10 محور کلیدی شامل : 
1 - تدوین برنامه عمل
2 - توسعه ی توانمندی ها و مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه 
3 – توسعه ی مشارکت اولیا و نهاد های اجتماعی در امور مدرسه 
4 - استقرار نظام یاد دهی و یادگیری
5 – توسعه مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه 
6 - سلامت – تربیت بدنی – پیشگیری و ایمنی
7 – فعالیت های مکمل – فوق برنامه و پرورشی
8 - برقراری نظام رشد آفرین انگیزشی
9 – مدیریت امور اجرایی و اداری
10 - خلاقیت و نو آوری
مورد تأکید و توجه قرار گیرد . که هر کدام از این اهداف ، در برنامه تعالی مدیریت مدرسه خود به راهبرد های مختلفی تقسیم می گردد ، لذا مدیریت در مدارس تعالی می بایست این اهداف را مد نظر داشته باشد و نیز ارزیابی ها چه در اول کار و چه بعد از انجام کار به صورت خود ارزیابی در ابتدا و با شاخص های ارزیابی در پایان کار از روند اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه بهره بگیرد .
احمد گودرزی -مدرس تعالی مدیریت


ارسال شده در توسط احمد گودرزی
 با عرض سلام خدمت استاد محترم بنده هم موافق طرح ارزشیابی توصیفی هستم فقط سوالی در مورد این کارنامه های جدید داشتم که معلم باید آن قسمت توصیف عملکرد را پر کند در قسمت راهنما که داخل وبلاگ شما هست جالبه که درس قرآن وهنر وعلوم وتربیت بدنی وشایستگی های عمومی این دانش آموز در نتیجه خیلی خوب میباشد پس توصیف چنین دانش آموزی کاری که ندارد ودر یک مورد در درس ریاضی فقط قابل قبول ودرس فارسی خوب میباشد که نمونه ای این چنین برای مناطق ارسال کرده اید ولی نوشتن بازخورد وتوصیف عملکرد در این کارنامه ها برای شاگردان قوی کاری ندارد مشکل این جاست که چندتا از دانش اموز من که کلاس ششم هستند واکثر درس های آن نیاز به تلاش دارد چگونه در این توصیف عملکرد کارنامه پر شود  اصلا جا کم می آورم اصلا کدام قسمت را بگویم مشکل که زیاد دارند آیا باید مثل همان بیان بازخورد قوت وضعف وراهکار رفع ضعف گفته شود چقدر خوب بود که برای هر درسی هم مثال خیلی خوب وهم خوب وهم قابل قبول وهم نیاز به تلاش را می زدید ...

در این چند روزه از این دست سوالها و گاه نگرانی ها .... زیاد شنیدم  . بهتر دیدم  در پستی جواب آن ارائه شود باشد کسی را بکار آید .

مثالی می زنم شاید مثال غیر آموزشی بتواند تصویری گویا تر، به ذهن منتقل کند .فرض کنید  کارشناسی وارد باغی می شود. او از همان ابتدای درب که وارد شد، هر درختی را که می بیند آن را ابتدا توصیف می کند مثلاعمر درخت ،نوع درخت ، میزان شادابی درخت، کیفیت بار و بر درخت، و .... سپس با توجه به ملاک ها و شاخص هایی که در نظر دارد قوت ها و ضعف های آن درخت را بیان می کند و به باغبان توصیه هایی که به علم و دانش و اگاهی او،چنانچه اعمال گردد، برای بهره دهی درخت و نگهداری آن مناسب است را، بیان می نماید . بعد درخت دیگر و درخت دیگر و ...خلاصه همه ی 50 درختی که در آن باغ هست را یک به یک توصیف می کند و رهنمود لازم نیزارائه می نماید . بعد از باغ خارج می شود و باغبان می خواهد نظر کلی او را در خصوص باغ بداند . اینجا آن کارشناس نمی آید دوباره همان حرف ها و توصیف ها و ... که برای هر درخت به باغبان گفته یا نوشته، بگوید ،او به طور کلی می گوید باغی دارید با درختان متنوع و گوناگون . یک باغ مناسب و خوب، در این باغ درختان زرد آلوی شما خوب رشد کرده اند و ثمر مناسب داده اند اما به نظر می رسد درختان هلوی شما به مراقبت بیشتری و توجه خاص تری نیاز دارند . باغبان اگر قصد اصلاح ضعف های خود را داشته باشد باید برگردد و ببیند که منظور از مراقبت بیشتر از نظر آن کارشناس چه بوده است  که اگر آن توصیه ها رابرای هر 50 درخت خود به کار گیرد  وضعیت باغ او بهتر  خواهد شد و ... . در فرایند یاددهی- یادگیری،  پوشه کار نشان دهنده داخل باغ استکه معلم با رویکرد تکوینی و فرایندی مدیریت نموده است و انش آموز و اولیا می توانند اگر بخواهند از روند پیشرفت تحصیلی یادگیرنده اطلاعاتی دقیق و درست و جزئی پیدا کنند و بخواهند در جهت اصلاح ، بهبود یا تقویت یادگیری، نقشی بر عهده گیرند باید بدانند که در پوشه کار رهنمودهای لازم و اگاهانه و سودمند معلم بیان شده است  و ....اما کارنامه بیرون باغ است و میزان دست رسی دانش آموز یا کلیات عملکرد او را در در بعد دانشی ،مهارتی و نگرشی نشان می دهند یعنی نیاز نیست به تک تک نشانه های یادگیری و سطوح عملکرد  هر یک از آنها را بیان کند که نه لازم است و نه جایی در کارنامه دارد . توصیف معلم در فرم الف به واقع علائم یا نشانگرهایی است که ضمن اینکه رسیدن ها و نرسیدن ها  یا به عبارتی تلاش ها و پیشرفت ها را نشان می دهند اولیا را هدایت می کنند که به پوشه کار یادگیرنده مراجعه کرده و  دقیق و درست از انتظارات  و یا رهنمودهای معلم مطلع گردند و.... بنابراین کارنامه به شکل کلی و البته به منظور بهبود عملکرد دانش آموز ( یعنی توصیف و رهنمود )تکمیل می گردد . 

 


ارسال شده در توسط احمد گودرزی


نویسنده : بهمن قره داغی - ساعت 9:40 ‎ب.ظ روز 4 اسفند 1393
 

Primary school class.jpg

با توسعه و گسترش آموزش مدرن ، بیش از پیش بحث و تبادل نظر در مورد این مساله که آیا اصولا باید برای ارزیابی دانش آموزان به ایشان نمره داد یا خیر ، مطرح می شود. گروهی بر این باور هستند که دیگر زمان نمره دادن به دانش آموزان به پایان رسیده و باید به فکر نوآوری در شیوه های ارزیابی بود. این گروه بر این باورند که فرایند نمره دادن به دانش آموزان سبب ناامیدی ایشان در صورت کسب نمرات پایین خواهد شد. گروهی نیز بر این باورند که خیر ، همچنان باید برای ارزیابی دانش آموزان از شیوه های سنتی بهره بود چرا که دانش آموزان تنها زمانی که بدانند باید امتحان بدهند و نمره کسب کنند به درس خواندن خواهند پرداخت.

هفته ی گذشته وزارت آموزش و پرورش فرانسه پس از ماه ها بحث و جدل و در نهایت برگزاری نشستی ملی با حضور متخصصان حوزه ی آموزش ،  تصمیم گرفت تا همچنان از نظام نمره دهی بهره ببرد ، اما دست مدارس را در تغییر شیوه های ارزیابی باز گذاشت و به آن ها اختیار عمل بیشتری نسبت به گذشته اعطا کرد. حال باید منتظر ماند و دید در نهایت آیا نظام نمره دهی به شیوه ی سنتی سر جای خود باقی خواهد ماند و یا اینکه نظامی نوین به تدریج جایگزین آن خواهد شد؟


ارسال شده در توسط احمد گودرزی