سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعلیم وتربیت

ای مدرسه سلام

خورشید مهربان

تابیده روی بام

صبحی دگر شده

ای مدرسه سلام

صف بسته ایم همه

آماده در حیاط

شاداب و خنده رو

با شور و با نشاط

نام خدای خوب

آغاز کار ماست

هوش و توان ما

از یاری خداست

با کوشش و تلاش

ای بچه زرنگ

توی کلاس درس

با تنبلی بجنگ 

بچه ها به صف

با شروع مهر

زندگی گرفت

زنگ مدرسه

می رسد به گوش

زنگ مدرسه

دنگ و دنگ و دنگ

با طلوع مهر

دنگ و دنگ و دنگ

می دهد پیام

سعی بی دریغ

جستجو مدام

کار بی درنگ

بچه ها به صف

در سر مدرسه

مثل سنگر است

هر که این میان

پرتوان تر است

اوست مرد جنگ

در ره هدف

راه علم و دین

شادمان به پیش

پا به پای هم

پرتوان به پیش

با صدای زنگ

درس دوستی

باغ کلاس درس ما

پر از کتاب و دفتر است

بر سر میز و نیمکت

یک آسمان بال و پر است

معلم عزیز ما

راهنمای دوستی

با سخنش گشوده شد

پنجره های دوستی

باز بهار تازه را

به باغ درس هدیه کرد

آبی آسمان چکید

به روی برگهای زرد

معنی سبز دوستی

در دل بچه ها نشست

تخته و میز و نیمکت

جوانه زد شکوفه بست 

مهربان

آمده ماه دوستی

وا شده باز مدرسه

وا شده راه دوستی

کوچه به کوچه می رون د

دسته به دسته کودکان

هست چه خوب و با صفا

دیدن روی دوستان

چنارهای مدرسه

هنوز ایستاده اند

شاخه و برگ خویش را

به دست باد داده اند

می خزد از روی زمین

سینه به سینه باد سرد

توی حیاط مدرسه

ریخته برگهای زرد

دست به دست بچه ها

گوش به زنگ مدرسه

پر شده از شادی ما

باغ قشنگ مدرسه 


ارسال شده در توسط احمد گودرزی

امروز روز شکوفه هاس

 روز کلاس اوّلیاس

گوشه کنار مدرسه

پر از صدای بچّه هاس

 

شکوفه های مهربون

غنچه های شیرین زبون

مدرسه خونه ی شماس

خوش اومدید به خونه تون

 

تو مدرسه درس می خونید

دانا و باسواد می شید

خیلی چیزا یاد می گیرید

خیلی چیزارو می دونید

 

شکوفه های نازنین

خندون و خوشحال بمونید

با همدیگه بازی کنید

سالم و سرحال بمونید

احمد گودرزی- کارشناس مسئول آموزش ابتدایی شهرستان بروجرد 

31 شهریور روز شکوفه ها و اول مهر،روز بازگشایی مدارس بر دانش آموزان و فرهنگیان عزیز مبارک باد


ارسال شده در توسط احمد گودرزی

روز بازگشایی مدارس

 ا

احمد گودرزی-مسئول آموزش ابتدایی شهرستان بروجرد

1 مهر

 

1مهر
روز بازگشایی مدارس
شرح مناسبت:
با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، همه ساله میلیون‏ها دانش‏آموز، به شوق آموختن دانش، روانه مدارس می‏شوند. این تکاپو جلوه زیبایی را به جامعه می‏بخشد، گویی که خونی تازه به رگ‏های حیات کشور اسلامی عزیزمان وارد شده است و این چنین، تجسم پرمعنایی از نسل آینده به اذهان خطور می‏کند. برای سازندگی، هیچ راهی مناسب‏تر از توجه عمیق به امر مهم تعلیم و تربیت نمی‏باشد. سرمایه‏گذاری بر روی انسان، به معنای سرمایه گذاری بر روی مولّد فن آوری است و امر آموزش و پرورش، یک سرمایه گذاری افزوده است، یعنی هزینه‏ای که صرف یک دانش‏آموز می‏شود، سودی چند برابر خواهد داشت. آموزش و پرورش به طور مستقیم در تحول و پیشرفت سایر نهادهای اجتماعی نیز نقش بنیادی و زمینه ساز دارد و ضعف و قوت این نهاد، در نهایت به ضعف یا پیشرفت سایر نهادهای اجتماعی منجر می‏شود.
منبع : برنامه روزشمار تاریخ ازمرکز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات متناسب :
روز بازگشایی مدارس
پیامبرصلی الله علیه وآله :
مَن کانَ فی طَلَبِ العِلمِ کانَتِ الجَنَّةُ فی طَلَبِهِ
هر کس در پی آموختن دانش باشد ، بهشت در پی او است
میزان الحکمه ، ح 13784 .
پیامبرصلی الله علیه وآله :
طالِبُ العِلمِ ، مَحفُوفٌ بِعِنایَةِ اللَّهِ
جوینده دانش ، در پناه عنایت خداوند است
عوالی اللآلی ، ج 1 ، ص 292 .
پیامبرصلی الله علیه وآله :
مَنِ انتَقَلَ لِیَتَعَلَّمَ عِلماً غُفِرَ لَهُ قَبلَ أن یَخطُوَ
آن که در پی آموختن دانش به راه افتد ، پیش از آن‏که گام بردارد ، آمرزیده می‏شود
الجامع الصغیر ، ج 2 ، ص 582 .
امام علی‏علیه السلام :
لِطالِبِ العِلمِ عِزُّ الدُّنیا و فَوزُ الآخِرَةِ
جوینده دانش را ، عزّت دنیا و رستگاری آخرت است
غرر الحکم و درر العلم ، ح 7349 .
امام باقرعلیه السلام :
إنَّ جَمیِعَ دَوابِّ الأرضِ لَتُصَلِّی عَلی طالِبِ العِلمِ حَتَّی الحِیتانِ فی البَحرِ
همه جنبندگان زمین ، حتّی ماهیان دریا ، بر جوینده دانش درود می‏فرستند
بصائر الدّرجات ، ج 4 ، ص 24 .
امام صادق‏علیه السلام :
إنَّ المَلائکَةَ لَتَضَعُ أجنِحَتَها لِطالِبِ العِلمِ رِضیً بِهِ
فرشتگان ، با خشنودی ، بال‏هایشان را برای جوینده علم می‏گسترند
ثواب الأعمال ، ص 131 .

ارسال شده در توسط احمد گودرزی

توانمند سازی نیروی انسانی، مهم‌ترین محور طرح تعالی

جامعه > آموزش - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: فقر مستندسازی تجربیات مدارس یکی از مهم‎ترین آسیب‎های جامعه آموزشی کشور است.

به گزارش ایسنا، علی زر افشان 11 شهریورماه در کارگروه تخصصی با مدیران مدارس متوسطه استان، با بیان اینکه 105هزار مدرسه در کشور فعال است، افزود: فقر مستندسازی یکی از مهم‎ترین آسیب‎های جامعه آموزشی کشور است؛ چراکه ما باید در کشور 105 هزار تجربه برتر داشته باشیم.

وی مستندسازی تجربیات مدارس را در ارتقای سطح آموزشی بسیار موثر دانست و تصریح کرد: توان تصمیم سازی برای نظام تعلیم و تربیت نیز اهمیت دارد، چراکه ارتقای آموزشگاهی و برنامه متعالی مدیریت مدرسه به معنای تصمیم گیری صحیح و برنامه ریزی مطلوب است.

زرافشان با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق در تعلیم و تربیت، گفت: از همه استان‌ها انتظار می‌رود از ظرفیت‌های آموزشی خود با برنامه ریزی صحیح در حد مطلوب استفاده کنند.

ارتقای کیفیت در مدارس عملی شود

وی اظهارکرد: مدیران مدارس باید با یادگیری خود ارزیابی، مشارکت و با به کارگیری برنامه، ارتقا کیفیت را در مدارس عملی کنند.

زرافشان با اشاره به برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در راستای ارتقای کیفیت مدارس متوسطه استان، افزود: از هر منطقه استان هشت مدرسه در طرح برنامه تعالی مدیریت شرکت می‎کند که باتوجه به اینکه این استان 17منطقه دارد 136 مدرسه این استان مجری این طرح می‎شوند.

وی با بیان اینکه استان در بسیاری از شاخص‎ها از میانگین کشوری بالاتر است، تصریح کرد: باید از این استان بیش از سایر استان‎ها طلب کیفیت کنیم؛ چراکه جمع بسیار فرهیخته‎ای از فرهنگیان در این استان فعال هستند.

به گفته زرافشان، آمار نشان می‌دهد 84.87 درصد از فرهنگیان استان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند در حالی که میانگین کشوری 76درصد است و استان هشت درصد از میانگین کشوری جلوتراست.

وی با بیان اینکه در این استان میانگین تحصیلات معلمان با مدرک لیسانس و بالاتر 96درصد است، خاطرنشان کرد: در کشور بالعکس این استان میانگین تحصیلات کارمندان از معلمان بالاتر است این بدین معناست که انتظار ارتقا کیفیت در این استان بیش از سایر استان‌هاست.

توانمند سازی نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین محورهای طرح تعالی است

زرافشان با تاکید برلزوم افزایش اثربخشی نیروی انسانی در تعلیم و تربیت، اظهار کرد: توانمند سازی نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین محورهای طرح تعالی است که با برنامه ریزی خاص و دقیق محقق می‌شود.

وی میزان تراکم دانش آموزی را یکی از شاخص‎های این طرح برشمرد و گفت: در مقطع متوسطه نسبت تعداد دانش آموزان استان به معلمان 12.75 است درحالی که میانگین کشوری 17.25 می باشد این آمار نشان می‌دهد که فضا برای تعامل بیشتر معلمان و دانش آموزان در استان کاملا فراهم است.

به گفته وی، اثربخشی دانش آموزان از یکدیگر یکی از روش‎های مطلوب یادگیری است که بهتر است معلمان نیز بر یکدیگر اثر گذار باشند.

 

 

 


ارسال شده در توسط احمد گودرزی
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش:

مدرسه محوری از اهداف اجرای طرح تعالی مدیریت است

 معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: کاهش تمرکز و مدرسه محوری از اهداف اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه است.
 

به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، علی زرافشان در مراسم افتتاح مرحله دوم دوره تامین مدرس طرح تعالی مدیریت که در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود، با اشاره به ضرورت اجرای این طرح خاطرنشان کرد: مدرسه باید در افق چشم انداز از قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی برخوردار باشد.

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: رویکرد مدیریت در مدرسه محوری باید نقدپذیری و مشارکت جویی باشد.

وی به 40 راهکار ارائه شده در فصل چهارم سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: چرخش از تمرکز گرایی به کاهش تمرکز از ویژگی های  مدرسه محوری است که در این طرح به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم.

زرافشان با انتقاد از برنامه ‌ریزی موردی و شتاب زده، خاطر نشان کرد: در طرح تعالی مدیریت، برنامه ریزی راهبردی و سیستمی مورد تاکید است که می تواند عاملی در جهت اجرای سیاست های راهبردی آموزش و پرورش باشد.

وی با بیان این که پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی 8/98% و در دوره متوسطه 2/85%  است، خاطرنشان کرد: این شاخص ها نشان می دهد که باید درشرایط فعلی از کیفیت بخشی  در آموزش و پرورش به عنوان یک سیاست راهبردی حمایت کرد.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش دسترسی برابر به موادآموزشی را یکی از الزامات نظام های آموزشی دنیا عنوان کرد و افزود: معلم، تحصیلات و منابع آموزشی از ارکان مهم یادگیری است که در صورت همگرایی  به کیفیت بخشی آموزشی می انجامد.


ارسال شده در توسط احمد گودرزی
وزیر آموزش و پرورش خبر داد:

 

اعلام 5 سیاست مهم مدیریتی در آموزش و پرورش/ تحصیل 8.5 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی

 




وزیر آموزش و پرورش با اشاره به 5 سیاست مهم مدیریتی در این وزارتخانه گفت: ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی، ارتقاء مدیریت آموزشگاه، عملیاتی کردن بودجه، توسعه مشارکت و تمرکز‌زدایی 5 سیاست مهم آموزش و پرورش است.

 

اعلام 5 سیاست مهم مدیریتی در آموزش و پرورش/ تحصیل 8.5 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی

 

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در دوره آموزشی تأمین مدرس و برنامه تعالی مدیریت مدرسه که در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد، اظهار داشت: ارتقاء کیفیت، استراتژی امروز آموزش و پرورش است.

وی افزود: امروز حدود 12.5 میلیون دانش‌آموز در کشور داریم اما روزی این رقم به مرز 19 میلیون نفر هم رسید؛ امکانات، فضاهای آموزشی و تجربه، حداقل 1.5 برابر شده و از طرفی تعداد دانش‌آموز دو سوم آن زمان شده است.

فانی با بیان اینکه استراتژی و راهبرد اصلی آموزش و پرورش ارتقاء آموزشی و کیفیتی است، خاطر نشان کرد: امروز بسیاری از مدارس یک نوبته است و فضاهای آموزشی خوبی نسبت به‌ آن سال‌ها در اختیار داریم و دغدغه امروز آموزش و پرورش کیفیت است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: آموزش و پرورش نه فقط به عنوان عظیم‌ترین و پرجمعیت‌ترین دستگاه بلکه به عنوان مهمترین دستگاه در کشور مطرح است و زیرساخت منابع انسانی هر کشور در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد و امروز آموزش و پرورش، آینده کشور است.

وی تصریح کرد: امروز قریب به 750 مسئله در آموزش و پرورش احصاء، طبقه‌بندی و اولویت‌گذاری شده است و از دل این موارد چند سیاست مدیریتی اعلام شده است.

فانی نخستین سیاست آموزش و پرورش ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: حدود یک میلیون فرهنگی در آموزش و پرورش داریم ولی هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی نیاز به یک توجه جدی دارند.

وی ادامه داد: توزیع نامناسب نیروی انسانی در آموزش و پرورش اعم از رشته، جنسیت و موقعیت جغرافیایی از یک طرف  کمبود شایستگی‌ها، مهارت‌های حرفه‌ای و انگیزه در تعدادی از فرهنگیان 2 چالش جدی در بخش نیروی انسانی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کلید اصلی تحول در نظام آموزشی کشور تحول در نیروی انسانی، رشد انگیزه‌ها در نیروی انسانی و رشد شایستگی‌ها است.

وی ارتقاء مدیریت آموزشگاه را دومین سیاست جدی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و اظهار داشت: با ثابت نگه داشتن نیروی انسانی، دانش‌آموز، تجهیزات، و محتوای آموزشی مدرسه اگر در مدیران تحول ایجاد شود با اختیارات مختصر آن مدرسه متحول می‌شود.

فانی سومین سیاست آموزش و پرورش را عملیاتی کردن بودجه دانست و عنوان کرد: تا وقتی مدیر مدرسه نسبت به دخل و خرج مدرسه احساس مسئولیت کند و اختیار نداشته باشد، بهره‌وری در آموزش و پرورش پایین خواهد آمد.

وی گفت: قصد داریم در نیم درصد مدارس یعنی حدود 600 مدرسه موضوع بودجه‌ریزی عملیاتی را انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش توسعه مشارکت را چهارمین سیاست این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: به این یقین رسیده‌ایم بدون مشارکت مردم، اولیاء و بخش خصوصی نمی‌توان آموزش و پرورش خوبی را اداره کرد؛ تکیه صرف بر اعتبارات دولتی مشکل آموزش و پرورش را حل نخواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر 8.5 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی مشغول تحصیل هستند در حالی که می‌توان با اتخاذ سیاست‌های صحیح این نسبت به افزایش داد؛ تا دو سال آینده هدف گذاری کرده‌ایم به مرز 12 درصد حضور دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی برسیم.

فانی به پنجمین سیاست آموزش و پرورش که تمرکززدایی است اشاره و خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش سازمانی به شدت متمرکز است؛ در سازمان‌های متمرکز خلاقت، نوآوری و ابتکار و همچنین مسئولیت‌پذیری از بین می‌رود و باید به سمتی حرکت کنیم که تمرکز را در آموزش و پرورش با یک جهت‌گیری صحیح و شیب مناسب کاهش دهیم.

وی ادامه داد: اگر در آموزش و پرورش باشم این 5 سیاست را دنبال می‌کنم زیرا این 5 سیاست درمان درد آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت:امسال 5700 مدرسه در طرح تعالی مدیریت مدرسه وارد می‌شوند.

 


 


ارسال شده در توسط احمد گودرزی

مقدمه                                                                                      احمد گودرزی-مدرس طرح تعالی مدیریت

مدرسه کانون اصلی تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش است . [به عبارت دیگر تعلیم و تربیت در بستر مدرسه شکل می گیردتربیت نسلی مومن، فکور و کارآفرین را می توان عصاره ای از شایستگی ها و اهداف نظام تعلیم و تربیت معرفی کرد. این شایستگی ها در مدرسه به عنوان کانون عرضه فرصت های تربیتی حاصل می شود. دانش آموزان برای کسب شایستگی های لازم جهت درک و اصلاح موقعیت در معرض این فرصت‌ها قرار می‌گیرند تا با تکوین و تعالی پیوسته هویت خویش، مرتبه قابل قبولی از آمادگی برای تحقق حیات طیبه در همه ابعاد را بدست آورند .

برای تحقق این رسالت سترگ، نقش مدرسه باید تحول پیدا کند. مؤلفه‌ها و فرایندهای آموزشی و پرورشی باید تحول پیدا کنند. مدرسه صرفاً مکانی برای مهارت‌آموزی نیست‌. چون اگر قرار باشد مدرسه صرفاً این نقش را ایفا کند، مراکز آموزشی آزاد بهتر این نقش را ایفا می‌کند.

ماهیت مدل تعالی مدیریت مدرسه

زیر بنای مدل تعالی مدیریت مدرسه از مدل‌های تعالی سازمانی (مدل‌های دمینگ ، مالکوم بالدریچ و EFQM ) تبعیت می‌کند .

تعالی سازمانی در مدریت کیفیت، به طور مکرر مورد استفاده قرار گرفته است تعالی سازمانی همان واژه مدیریت کیفیت جامع یا شبیه به آن است (کانجی 1999) تعالی سازمانی، روش کلی کار است که منتهی به دستیابی رضایت متعادل ذینفعان (دانش‌آموزان، معلمان، کارشناسان و سازمان مرتبط و جامعه‌ها)می‌شود. بنابراین سبب افزایش موفقیت نظام آموزش خواهد شد. تعالی سازمانی مجموعه اقدامات برجسته مدیریت و رسیدن به نتایج سازمان بر مبنای هشت مفهوم اساسی از جمله نتیجه محوری، مشتری‌مداری، رهبری، ثبات هدف، مدیریت به وسیله فرایند، توسعه افراد و مشارکت، یادگیری مداوم، نوآوری و بهبود، افزایش شرکاء و پاسخگویی عمومی است. (نودهی، تسلیمی، میرکمالی و میرسیاسی 1389) در بازآفرینی مدل‌های تعالی جهت به کارگیری آن در آموزش و پرورش باید معیارها به ویژه در بعد نتایج مورد بازنگری قرار گیرد. چون یکی از مهمترین معیارهای تعالی سازمانی مورد انتظار مدارس نتایج دانش‌آموزان است. با توجه به نکات فوق با مبنا قراردادن ساختار مدل تعالی بنیاد اروپایی و در نظر گرفتن معیارهای مدل‌های تعالی درخصوص ویژگی‌های مدارس مدل تعالی مدرسه از سوی پژوهشگران فوق طراحی شده است.

با بهره‌گیری از مدل فوق و با توجه به کارکردها و مأموریت مدرسه 10 محور کلیدی در مدل تعالی مدیریت مدرسه مد نظر قرار گرفته است. برای هر یک از محورها تعدادی شاخص جهت ارزیابی پیش‌بینی شده است.

1- برنامه‌ریزی (تدوین برنامه عملی)

2-توانمندسازی و مشارکت نیروی انسانی

3-فرایند یاددهی و یادگیری

4-مشارکت دانش آموزان در اداره مدرسه

5-مشارکت اولیاء و نهادهای اجتماعی

6-سلامت، تربیت بدنی، پیشگیری و ایمنی

7-امور اجرایی و اداری

8-فعالیت‌های مکمل فوق برنامه و پرورشی

9-نظام تشویق و انگیزشی

10-خلاقیت و نوآوری

روح این مدل بیش از هرچیز جنبه نگرشی دارد و بر آن است تا مدیران را به خود رهبری، خودپژوهی، خودارزیابی، خوداصلاحی با بهره‌گیری از سرمایه نیروی انسانی و مولد مدرسه رهنمون سازد. لذا می توان اذعان داشت این مدل ضمن تبعیت از الگوهای تعالی سازمانی از اصول سازمان یادگیرنده و مدیریت دانش نیز تبعیت می کنند که در آن نگرش سیستمی کار تیمی، توجه به قابلیت تک تک کارکنان و خودسازی و نوسازی دانش و بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری در بهبود مستمر و دائمی مدرسه به عنوان یک سازمان پویا و مولد مدنظر می باشد.

با توجه به نکات فوق روح کلی این مدل در قالب عبارات زیر قابل بیان است.

1-خود ارزیابی، تحلیل وضع موجود مدرسه براساس شاخص های مورد انتظار طرح تعالی مدیریت مدرسه

2-تدوین برنامه عمل

3-اجرای برنامه و بهره گیری از مشورت علمی جهت ارتقاء کیفیت

4-خود ارزیابی و بهبود مستمر

5-اطمینان از تضمین کیفیت مدرسه و اعلام آمادگی جهت ارزیابی بیرونی براساس شاخص مورد انتظار

فرایند اجرایی طرح تعالی مدیریت مدرسه در سال 93

1-تربیت مدرس جهت آموزش مدارس مجری برنامه در استان‌ها

2-برگزاری دوره های آموزشی ویژه مدارس مجری طرح، اعضای تیم نظارت، مشاوره و ارزیابی 

3-خود ارزیابی و تحلیل وضعیت موجود مدرسه بر اساس شاخص‌های برنامه تعالی

4-تدوین برنامه عملیاتی در مدارس مجری با مشارکت همه کارکنان

5-اجرای برنامه و بهره‌گیری از مشاوره علمی جهت اجرای موفق برنامه عملیاتی 

6-خودارزیابی دائمی و اصلاح شاخص‌های مورد نظر براساس برنامه

7-ارزیابی از عملکرد مدرسه براساس شاخص‌های برنامه تعالی در پایان سال توسط تیم ارزیاب

8-ارائه گواهینامه مناسب به مدارس براساس پیشرفت آن‌ها نسبت به شاخص‌ها

 

 احمد گودرزی-مدرس کشوری واستانی طرح تعالی مدیریت

 
 
امتیاز دهی
 
 

ارسال شده در توسط احمد گودرزی
   1   2      >