سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعلیم وتربیت

مقدمه

مدرسه کانون اصلی تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش است . [به عبارت دیگر تعلیم و تربیت در بستر مدرسه شکل می گیردتربیت نسلی مومن، فکور و کارآفرین را می توان عصاره ای از شایستگی ها و اهداف نظام تعلیم و تربیت معرفی کرد. این شایستگی ها در مدرسه به عنوان کانون عرضه فرصت های تربیتی حاصل می شود. دانش آموزان برای کسب شایستگی های لازم جهت درک و اصلاح موقعیت در معرض این فرصت‌ها قرار می‌گیرند تا با تکوین و تعالی پیوسته هویت خویش، مرتبه قابل قبولی از آمادگی برای تحقق حیات طیبه در همه ابعاد را بدست آورند .

برای تحقق این رسالت سترگ، نقش مدرسه باید تحول پیدا کند. مؤلفه‌ها و فرایندهای آموزشی و پرورشی باید تحول پیدا کنند. مدرسه صرفاً مکانی برای مهارت‌آموزی نیست‌. چون اگر قرار باشد مدرسه صرفاً این نقش را ایفا کند، مراکز آموزشی آزاد بهتر این نقش را ایفا می‌کند.

ماهیت مدل تعالی مدیریت مدرسه

زیر بنای مدل تعالی مدیریت مدرسه از مدل‌های تعالی سازمانی (مدل‌های دمینگ ، مالکوم بالدریچ و EFQM ) تبعیت می‌کند .

تعالی سازمانی در مدریت کیفیت، به طور مکرر مورد استفاده قرار گرفته است تعالی سازمانی همان واژه مدیریت کیفیت جامع یا شبیه به آن است (کانجی 1999) تعالی سازمانی، روش کلی کار است که منتهی به دستیابی رضایت متعادل ذینفعان (دانش‌آموزان، معلمان، کارشناسان و سازمان مرتبط و جامعه‌ها)می‌شود. بنابراین سبب افزایش موفقیت نظام آموزش خواهد شد. تعالی سازمانی مجموعه اقدامات برجسته مدیریت و رسیدن به نتایج سازمان بر مبنای هشت مفهوم اساسی از جمله نتیجه محوری، مشتری‌مداری، رهبری، ثبات هدف، مدیریت به وسیله فرایند، توسعه افراد و مشارکت، یادگیری مداوم، نوآوری و بهبود، افزایش شرکاء و پاسخگویی عمومی است. (نودهی، تسلیمی، میرکمالی و میرسیاسی 1389) در بازآفرینی مدل‌های تعالی جهت به کارگیری آن در آموزش و پرورش باید معیارها به ویژه در بعد نتایج مورد بازنگری قرار گیرد. چون یکی از مهمترین معیارهای تعالی سازمانی مورد انتظار مدارس نتایج دانش‌آموزان است. با توجه به نکات فوق با مبنا قراردادن ساختار مدل تعالی بنیاد اروپایی و در نظر گرفتن معیارهای مدل‌های تعالی درخصوص ویژگی‌های مدارس مدل تعالی مدرسه از سوی پژوهشگران فوق طراحی شده است.

با بهره‌گیری از مدل فوق و با توجه به کارکردها و مأموریت مدرسه 10 محور کلیدی در مدل تعالی مدیریت مدرسه مد نظر قرار گرفته است. برای هر یک از محورها تعدادی شاخص جهت ارزیابی پیش‌بینی شده است.

1- برنامه‌ریزی (تدوین برنامه عملی)

2-توانمندسازی و مشارکت نیروی انسانی


ارسال شده در توسط احمد گودرزی
<      1   2