سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعلیم وتربیت

 با عرض سلام خدمت استاد محترم بنده هم موافق طرح ارزشیابی توصیفی هستم فقط سوالی در مورد این کارنامه های جدید داشتم که معلم باید آن قسمت توصیف عملکرد را پر کند در قسمت راهنما که داخل وبلاگ شما هست جالبه که درس قرآن وهنر وعلوم وتربیت بدنی وشایستگی های عمومی این دانش آموز در نتیجه خیلی خوب میباشد پس توصیف چنین دانش آموزی کاری که ندارد ودر یک مورد در درس ریاضی فقط قابل قبول ودرس فارسی خوب میباشد که نمونه ای این چنین برای مناطق ارسال کرده اید ولی نوشتن بازخورد وتوصیف عملکرد در این کارنامه ها برای شاگردان قوی کاری ندارد مشکل این جاست که چندتا از دانش اموز من که کلاس ششم هستند واکثر درس های آن نیاز به تلاش دارد چگونه در این توصیف عملکرد کارنامه پر شود  اصلا جا کم می آورم اصلا کدام قسمت را بگویم مشکل که زیاد دارند آیا باید مثل همان بیان بازخورد قوت وضعف وراهکار رفع ضعف گفته شود چقدر خوب بود که برای هر درسی هم مثال خیلی خوب وهم خوب وهم قابل قبول وهم نیاز به تلاش را می زدید ...

در این چند روزه از این دست سوالها و گاه نگرانی ها .... زیاد شنیدم  . بهتر دیدم  در پستی جواب آن ارائه شود باشد کسی را بکار آید .

مثالی می زنم شاید مثال غیر آموزشی بتواند تصویری گویا تر، به ذهن منتقل کند .فرض کنید  کارشناسی وارد باغی می شود. او از همان ابتدای درب که وارد شد، هر درختی را که می بیند آن را ابتدا توصیف می کند مثلاعمر درخت ،نوع درخت ، میزان شادابی درخت، کیفیت بار و بر درخت، و .... سپس با توجه به ملاک ها و شاخص هایی که در نظر دارد قوت ها و ضعف های آن درخت را بیان می کند و به باغبان توصیه هایی که به علم و دانش و اگاهی او،چنانچه اعمال گردد، برای بهره دهی درخت و نگهداری آن مناسب است را، بیان می نماید . بعد درخت دیگر و درخت دیگر و ...خلاصه همه ی 50 درختی که در آن باغ هست را یک به یک توصیف می کند و رهنمود لازم نیزارائه می نماید . بعد از باغ خارج می شود و باغبان می خواهد نظر کلی او را در خصوص باغ بداند . اینجا آن کارشناس نمی آید دوباره همان حرف ها و توصیف ها و ... که برای هر درخت به باغبان گفته یا نوشته، بگوید ،او به طور کلی می گوید باغی دارید با درختان متنوع و گوناگون . یک باغ مناسب و خوب، در این باغ درختان زرد آلوی شما خوب رشد کرده اند و ثمر مناسب داده اند اما به نظر می رسد درختان هلوی شما به مراقبت بیشتری و توجه خاص تری نیاز دارند . باغبان اگر قصد اصلاح ضعف های خود را داشته باشد باید برگردد و ببیند که منظور از مراقبت بیشتر از نظر آن کارشناس چه بوده است  که اگر آن توصیه ها رابرای هر 50 درخت خود به کار گیرد  وضعیت باغ او بهتر  خواهد شد و ... . در فرایند یاددهی- یادگیری،  پوشه کار نشان دهنده داخل باغ استکه معلم با رویکرد تکوینی و فرایندی مدیریت نموده است و انش آموز و اولیا می توانند اگر بخواهند از روند پیشرفت تحصیلی یادگیرنده اطلاعاتی دقیق و درست و جزئی پیدا کنند و بخواهند در جهت اصلاح ، بهبود یا تقویت یادگیری، نقشی بر عهده گیرند باید بدانند که در پوشه کار رهنمودهای لازم و اگاهانه و سودمند معلم بیان شده است  و ....اما کارنامه بیرون باغ است و میزان دست رسی دانش آموز یا کلیات عملکرد او را در در بعد دانشی ،مهارتی و نگرشی نشان می دهند یعنی نیاز نیست به تک تک نشانه های یادگیری و سطوح عملکرد  هر یک از آنها را بیان کند که نه لازم است و نه جایی در کارنامه دارد . توصیف معلم در فرم الف به واقع علائم یا نشانگرهایی است که ضمن اینکه رسیدن ها و نرسیدن ها  یا به عبارتی تلاش ها و پیشرفت ها را نشان می دهند اولیا را هدایت می کنند که به پوشه کار یادگیرنده مراجعه کرده و  دقیق و درست از انتظارات  و یا رهنمودهای معلم مطلع گردند و.... بنابراین کارنامه به شکل کلی و البته به منظور بهبود عملکرد دانش آموز ( یعنی توصیف و رهنمود )تکمیل می گردد . 

 


ارسال شده در توسط احمد گودرزی