سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعلیم وتربیت

شهید غلامحسین قائنی گوارشکی

نام پدر: غلامرضا، تولد: 1315 ـ  مشهد ـ  متأهل، تحصیلات: معلومات قدیمی مکتب، شغل: کارگر وزارت کشاورزی، محل شهادت: مقابل دانشگاه تهران، تاریخ شهادت: 15 خرداد 42 ، مزار شهید: مسگرآباد.

دوران کودکی را در آن برهه سیاه و ظلمانی سپری کرد و تا حد معلومات قدیمه، دانش اندوخت. آنگاه به استخدام وزارت کشاورزی درآمد؛ وقتی قیام خونین 15 خرداد پا گرفت، او به جمع مردم پیوست و در حین تظاهرات، به شهادت رسید.

شهید عباسعلی قره گزلو

نام پدر: علی ‌اکبر، تولد: 1324 ـ  تهران ـ  مجرد، تحصیلات: ششم ابتدایی، شغل: آزاد، محل شهادت: تهران، تاریخ شهادت: 17 خرداد 42 ، مزار شهید: بهشت زهرا.

پس از گذراندن کودکی به درس خواندن پرداخت و تا ششم ابتدایی ادامه داد. آنگاه وارد بازار شد و به برادرانش کمک کرد. سپس خود به طور مستقل مغازه ‌ای تهیه کرد و به امرار معاش پرداخت. او در برپایی عزاداری امام حسین(ع) خیلی کوشا بود و به این جلسات کمک می ‌کرد. سرانجام در تظاهرات مردمی 15 خرداد 42 هدف گلوله جنایتکاران رژیم قرار گرفت و دو روز بعد به شهادت رسید.

شهید محمد کرمانی

نام پدر: هاشم، تولد: 1324 ـ  تهران ـ  مجرد، تحصیلات: بی ‌سواد، شغل: باطری‌ ساز، محل شهادت: میدان امام حسین(ع)(فوزیه سابق)، تاریخ شهادت: 15 خرداد 42، مزار شهید: امامزاده اهل علی(ع).

دوران کودکی را با تحمل برخی مشکلات سپری کرد و به کار روی آورد و در باطری‌ سازی مشغول شد. او که به ظلمهای شاه و درباریان به خوبی آگاهی داشت، با شروع قیام امام(ره) در 15 خرداد، به آن پیوست و در تظاهرات مردمی و خونین نهضت شرکت کرد و در میدان امام حسین(ع) به شهادت رسید. 

شهید عباس گلرو

نام پدر: ابوالقاسم، تولد: 1306 ـ  تهران ـ متأهل، تحصیلات: ششم ابتدایی، شغل: پارچه ‌فروش، محل شهادت: حوالی خیابان 17 شهریور(ژاله سابق)، تاریخ شهادت: 15 خرداد 42، مزار شهید: امامزاده عبدالله(ع).

دوران کودکی را تا ششم ابتدایی درس خواند. آنگاه به پارچه ‌فروشی مشغول شد و پس از چندی ازدواج کرد و صاحب پنج فرزند شد. او با رژیم سلطنت مخالف بود و از نظر روحی، آن را دشمن می ‌دانست. سرانجام در قیام خونین 15 خرداد که توسط شاه خائن به خاک و خون کشیده شد، به هنگام آوردن فرزندش از کودکستان هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهید علی‌ اکبر گل ‌محمدی

نام پدر: رستم، تولد: 1290 ـ  سبزوار ـ متأهل، تحصیلات: بی‌ سواد، شغل: کارگر، محل شهادت: میدان شهدا(ژاله سابق)، تاریخ شهادت: 15 خرداد 42، مزار شهید: بهشت زهرا.

در میان خانواده‌ ای مذهبی و مستضعف دیده به جهان گشود. به علت مشکلات مالی دوران کودکی خود را در حالی سپری کرد که زندگی آنها به سختی می‌ گذشت، وی که انسانی مؤمن و متدین بود، برای امرار معاش به کسب و کار روی آورد و از نتیجه روزی حلالی که به دست می‌ آورد به یتیمان و نیازمندان رسیدگی می ‌کرد. سرانجام 15 خرداد 1342 در میدان ژاله به دست دژخیمان پَهلَوی به شهادت رسید.        

شهید صمد متحیّر

نام پدر: غلام، تولد: 1318 ـ  سراب ـ  متأهل، تحصیلات: بی‌ سواد، شغل: بار بَر، محل شهادت: خیابان ری، تاریخ شهادت: 15 خرداد 42، مزار شهید: امامزاده اهل علی.

دوران کودکیش را در زمان طاغوت گذراند و به علت مشکلات مالی وارد بازار کار شد. وی با یک چرخ‌ دستی بار بَری کرده و از این طریق امرار معاش می ‌کرد. سرانجام روز 15 خرداد 42 در خیابان ری به ضرب گلوله جنایتکاران پَهلَوی به شهادت رسید.

شهید یدالله محمدخانی

نام پدر: محمدعلی، تولد: 1315 ـ  قم ـ  متأهل، تحصیلات: ابتدایی، شغل: پلاستیک ‌سازی، محل‌ شهادت: بازار تهران، تاریخ شهادت: 15 خرداد 42، مزار شهید: ابن ‌بابویه.

در میان خانواده ‌ای مستضعف و مذهبی در قم دیده به جهان گشود. دوران کودکی را به سختی و مشقت پشت‌ سر گذاشت و با تحمل کلیه مشکلات توانست چند سال تحصیل کند، ‌سپس به کار مشغول شد و حرفه پلاستیک ‌سازی را برگزید، آنگاه ازدواج کرد و صاحب دو فرزند شد؛ وقتی قیام خونین 15 خرداد آغاز شد، به مردم پیوست و در جریان تظاهرات خیابانی در بازار مولوی به شهادت رسید.

شهید مسعود محمدی

نام پدر: علی ‌اکبر، تولد: 1335 ـ  تهران، تحصیلات: اول ابتدایی، شغل: دانش ‌‌آموز، محل شهادت: خیابان 17 شهریور(ژاله سابق)، تاریخ شهادت: 15 خرداد 42، مزار شهید: مسگرآباد.

دوران کودکی را با نشاط و سلامت طی ‌کرد که انقلاب اسلامی 15 خرداد آغاز شد. وی که به همراه پدرش در تظاهرات شرکت داشت، هدف گلوله دژخیمان رژیم قرار گرفت و چون گلی نوشکفته بر سنگ‌ فرش خیابان پرپر شد و به شهادت رسید.

شهید امیر(هوشنگ) معصومشاهی

نام پدر: عباس، تولد: 1314 -  ورامین، شغل: خواربار فروش، محل شهادت: پل باقرآباد قرچک، تاریخ شهادت: 15 خرداد 42.

این شهید بزگوار از نوجوانی در برنامه های مذهبی حضوری چشمگیر و رونق بخش داشت و در کنار پدر در نانوایی کمک می کرد؛ بعدها هم با شراکت برادرش در مغازه خواربارفروشی در رفع نیازهای مردم نقش به سزایی داشت؛ از برادرش نقل است که وقتی آن شهید به سفرهای زیارتی می رفت، علاوه بر وظایف شرعی، کمک مالی به طلبه ها و حوزه های علمیه هم می کرد.

وقتی برادرش در راه قیام 15 خرداد، از شهید می پرسد که اگر از اینجا برگردیم چه می شود؟ پاسخ می دهد: "کوفیها برگشتند، ما که اهل کوفه نیستیم". این شهید نیز در عصر 15 خرداد 42 قلبش هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهید ابوالحسن ممتاز آزاد

نام پدر: عبدالله، تولد: 1309 ـ  قزوین ـ  متأهل، تحصیلات: ‌بی ‌سواد، شغل: کفاش، محل شهادت: میدان اَرک تهران، تاریخ شهادت: 15 خرداد 42، مزار شهید: ابن ‌بابویه.

زمان طفولیت و بخشی از نوجوانی خود را در ظلمت جنایات رضاخانی سپری کرد و به علت پاره ‌ای مشکلات به کار روی آورد و شغل کفاشی را برگزید. او که از ستمکاریهای رضاخان و پسر مزدورش صدمات فراوانی متحمل شده بود، وقتی قیام خونین 15 خرداد آغاز شد با مردم مسلمان همراه شد و برای تصرف رادیو ایرانِ آن زمان به آنجا حمله ‌ور شد که توسط سرسپردگان جیره‌ خوار رژیم، هدف گلوله قرار گرفته و به فیض شهادت نایل آمد.

شهید مصیّب مهابادی

نام پدر: محمدصادق، تولد: 1294 - قلعه نو کهنک(روستایی نزدیک پیشوا) – متأهل، محل شهادت: پل باقرآباد قرچک، تاریخ شهادت: 15 خرداد 42، مزار شهید: مسگرآباد.

آن شهید به واسطه آشنایی با شهید طباطبایی در برنامه های مذهبی، حضوری فعال داشت و از طریق همین دوست با مرجع خویش امام خمینی(ره) آشنا شده و در راه تبلیغ انقلاب مقتدایش بسیار تلاش کرد؛ ثمره ازدواج پر برکتش، چهار فرزند به نامهای حسن، حسین، عباس و زینب است.

آن بزرگوار از صحن امامزاده جعفر(ع) پیشوا تا باقرآباد با قیام کنندگان همراه بود و سرانجام در غروب 15 خرداد، هدف گلوله جلادان شاه قرار گرفته و به شهادت رسید و پیکر خونین آن شهید توسط نظامیان رژیم در مسگرآباد، غریبانه به خاک سپرده شد.

شهید اسماعیل مهدویان

نام پدر: محمدباقر، تولد: 1320 ـ رشت ـ  مجرد، تحصیلات: ششم ابتدایی، شغل: کارگر، محل شهادت: بازار ناصرخسرو، تاریخ شهادت: 15 خرداد 42، مزار شهید: مفقود الجسد.

دوران کودکی را به سادگی سپری ساخت و سپس به تحصیل پرداخت و تا ششم ابتدایی ادامه داد. آنگاه به کار روی آورد و با سادگی و کارگری امرار معاش کرد. وقتی قیام اسلامی 15 خرداد به رهبری امام(ره) آغاز شد، از جمله کسانی بود که به مبارزه با رژیم قیام کرد، سرانجام بر اثر تیراندازی جنایتکاران رژیم پَهلَوی روز 15 خرداد 42 به شهادت رسید.

شهید محمدقلی نادری

نام پدر: امامقلی، تولد: 1324 ـ  فریدن ـ  مجرد، تحصیلات: ششم ابتدایی، شغل: آلومینیوم ‌سازی، محل شهادت: میدان مولوی تهران، تاریخ شهادت: 15 خرداد 42، مزار شهید: مسگرآباد.

دوران کودکی را در حالی پشت ‌سر گذاشت که خفقان رژیم سایه سیاهش را گسترده بود. اخلاق او خیلی پسندیده بود و از معرفت و کمال به حد قابل قبولی برخوردار بود، از حرفهای بیهوده پرهیز می‌ کرد و از شرکت در تظاهرات واهمه ‌ای نداشت. مُحَرّم سال 1342 را با عزاداری آغاز کرد و با شرکت در تظاهرات 15 خرداد 42 خیابان مولوی به جنگ با جنایتکاران رژیم شتافت اما با اصابت یک گلوله به شانه و تیری که به پایش اصابت کرده بود، به دست مزدوران شاه گرفتار شد و آن نامردمان با مُشتی که به صورت او زدند، چهره ‌اش را درهم کوفته و با صورتی خونین شهیدش کردند.

شهید محمدحسن وطن ‌پرست

نام پدر: حسین، تولد: 1314 ـ  مشهد ـ  متأهل، تحصیلات: خواندن و نوشتن، شغل: کفاش، محل شهادت: میدان بهارستان، تاریخ شهادت: 15 خرداد 42، مزار شهید: بهشت زهرا.

کودکی خود را در دوران سیاه و نکبت ‌بار رضاخانی سپری کرد و با ستم آنان آشنا شد. با وجود تمام سختیها به تحصیل ادامه داد و در حد خواندن و نوشتن سواد آموخت و به شغل کفاشی پرداخت. وی به علت زیاده‌ خواهی اربابان با ایشان در افتاد و چون صدایش به جایی نرسید، به تهران مهاجرت کرد. او اعلامیه ‌های امام خمینی(ره) را توزیع می‌ کرد و از رژیم طاغوت به شدت بیزار بود. سرانجام با شروع قیام خونین 15 خرداد بر ضد طاغوت قیام کرد و در میدان بهارستان هدف شلیک گلوله مزدوران جیره‌ خوار قرار گرفت و به شهادت رسید.

روحشان شاد و راهشان پُر رَهرو و جاودانه باد...

................................................


ارسال شده در توسط احمد گودرزی